lördag 25 oktober 2008

Fast i baskerträsket

Material till en tredje.....
Mönstret syns inte på nummer två heller

Utspänd över mattallrik (så ni ser mönstret)
Det var så roligt att sticka baskrar, så nu kan jag inte sluta! Fast det blir inte superbra, jag gör till ett gäng ungar nu, men stickar ju efter ett vuxenmönster. Det ska vara PÖS på mössorna nu ju, så det får passera. Har dock inte blockat ut dem, för då blir de ju alldeles för stora. Om jag gör en till mig själv så får jag väl göra som ovan, spänna ut över en tallrik fast i vått tillstånd. Nu skall kusin Emma (9 år) få en först, och hon valde det röda alpackagarnet. När den är gjord ska jag fortsätta med mina "riktiga" stickningar, har lite för många på gång samtidigt nu, och totalt sett tror jag det tar lite längre tid för mig att bli färdig då. Man har ju trots allt en startsträcka på det mesta, ibland orkar jag inte ta upp en grej ur korgen bara för att jag måste börja med att räkna ut var jag är och trixa.
Nu till något helt annat. Om man vill göra egen glögg och få den klar till första advent, så börjar det bli dags att sätta den nu. Alla som läser Göteborgs-Posten vet ju att de alltid publicerar sitt recept på "Dunderglögg" varje år, och idag var det dags igen. Vi har gjort den de senaste åren, och det blir en god och mycket prisvärd glögg som det är lite sting i. Den blir inte lika klart röd som Blossas, utan brunare och inte lika "klar", men upphälld i kermikmugg fixade inte min man ett blindtest mot just Blossa. Klart godkänd alltså. Vi sätter nog en sats, trots att vi har kvar sen förra året, om inte annat för att det stinkker julkryddor i hela huset hela november, och det tycker inte jag är nåt minus :) Bara ett litet tips, (om två månader är julen redan över.....).


Inga kommentarer: