tisdag 3 november 2009

Sommar-UFO: hur blir det snyggast?

En dag då den femte strumpstickan i min strumpstickning hade rymt ner i den lurviga mattan (eller nåt) så tog jag upp ett sommarUFO ur korgen istället. En lite marint inspirerad tröja i bomullsgarn. Och nu undrar jag: som ni ser är det avmaskat för en v-ringning, där jag skall plocka upp maskor till en halskant. Det står i beskrivningen att man skall plocka upp från rätan och sedan sticka ett rätt varv från avigan, innan man gör resåren. Är det nån som begriper vad det ska vara bra för? Varför gör man inte resårstickning direkt efter man plockat upp maskorna? Det måste ju bli fult bara, eller? Nån som har erfarenhet av detta aviga varv och dess eventuella nytta? (Över huvud taget tycker jag det är svårt att få det bra kring halsen, det töjer sig gärna där man plockar upp maskor och blir fult och glest, så man får hålla på att sy och trixa på baksidan sen, för att få det någorlunda).

3 kommentarer:

Sunna sa...

Hej, har tittat igenom din blogg och sett så mycket fint du gör och vilka vackra naturbilder du tar, jag kommer tillbaka, må gott

Susilull sa...

Låter lite konstigt, men det var länge sen jag plockade upp maskor till halskant och liknande, men brukar nog göra som du beskriver, resårstickning direkt...
Oavsett, hoppas det blir bra!
Och tack för att du länkar till min tävling!

Ha det bra!

MiA sa...

Hm...mja... jag har aldrig provat att göra så, men när jag tänkt efter lite så tror jag inte det är så dumt ändå - även om det låter konstigt. Jag tror halskanten får en snyggare inramning liksom kanske.. Varför inte prova på sisådär 4-5 centimeter på bakstycket och se hur det blir?