måndag 30 juni 2008

Ullstrumpor mitt i sommaren





Sockar är tacksamma stickprojekt. Då de är klara är de klara liksom.

Jag har alltid gillat att sticka sockar, lärde mig i slöjden i åttan (tack till Inger, hette du så?). Denna slöjdfröken lärde ut ett grundmönster som sitter som berget i mitt huvud. Sen satte jag tänderna (öh, händerna menar jag) i mammas restgarnslager och förfärdigade ett stort antal strumpor genom åren. Tyvärr drabbades jag väldigt ofta av det kända SSS "Second Sock Syndrome", men bra övning i strumpstickning blev det ju åtminstone. Och jag hade det trevligt under tiden ju.

Jag tycker att man alltid kan ha en strumpstickning "på sidan av" sina andra projekt. Helst en enkel, som funkar då man måste vila från eventuella svårare handarbeten. Jag har mest kört basicmodellen, men här visar jag två klara varianter som åtminstone hade lite mönster.

De vita är gjorda i "Fabel", efter ett mönster från Garnstudio. De bruna är stickade i "Opal", mönstret är "sockor med falska flätor".

Inga kommentarer: