måndag 8 september 2008

Skön, grön söndag och blue monday

Mina barn och min man gick ut i skogen och plockade svamp igår. Eller, ja det gjorde de ju, men bara på kul, för vi känner bara igen trattisar och några såna fanns inte i korgarna. Denna skörd får stanna på utsidan huset. Själv fick jag rensat ut en massa barnkläder som jag skall sälja på en secondhandmarknad om ett par veckor. Kände mig jätteduktig. Nu återstår prismärkning och ev tvätt av en del plagg, men jag har ju lite tid på mig. Det är så befriande att få rensa ut saker, även om jag kan bli lite nostalgisk över en del saker. Men så hittar man nån gammal lump och undrar "men hur tänkte jag här då?". Bort med det bara.


Sen tog jag ett röj i akvariet (ursäkta urusla bilder), gallrade växter och bytte lite vatten som man skall göra ibland. Tyvärr fick jag plocka bort en "Molly" som hade fått nån mystisk hudåkomma, såg ut som nåt svampangrepp. Den fick offra sig för kollektivet... Nu övervakar jag oroligt de andra individerna, men so far so good. Sen byggde vi hus av kartonger som små "pet shop" skall bo i. Man kan annars köpa ett i plast för 700 spänn, men jag försöker lura dem att det här är roligare.

Ikväll ska jag ta en pianolektion! Jag spelar hellre än bra. Min dotter har världens gulligaste pianolärare, och jag skall ta några strölektioner själv under hösten, fyra stycken närmare bestämt.

2 kommentarer:

Tvärslå sa...

Jahajaa nu blev jag ju inte mindre sugen på ett akvarium precis ;) Du har ett jättefint :)
Det där med att rensa, det är inte lätt..inte alls, men himla skoj med loppisar både att sälja av och köpa på sej någe.
Sånna där "Petshops" har vi i mängder..massor av mängder och div plastiga hemska hus, bra gjort av dej att ha övertalat dottern att de hemgjorda duger gott.
Jag försökte jag med och det fungerade ett tag, sen började hon spara pengar och köpa sej egna - vad kan man säja då ?
Dottern har samlat dom där i flera år.
(ärligt sagt tycker jag att de små djuren är rätt söta ;) )

Fru P sa...

Tack för att du gillar mitt akvarium! Skitsvårt att fota som sagt. Om du inte har kvar dina akvariegrejer så brukar ju sånt gå att få tag på rätt billigt, typiskt sånt som folk tröttnar på och vill bli av med! Nu är det rätt årstid för akvariemys! Sänker ju tom blodtrycket på folk har jag hört! Ha ha, jag har nog vant mig vid pet shop, jag tyckte de var helt gräsliga förut, och nu tycker jag att de är rätt så söta i alla fall!