lördag 25 juli 2009

Lördag!

Lördag och ledig. Efter en ganska regnig vecka ser det ut som om det åtminstone ska vara uppehåll i helgen och kanske nån solglimt. Snart ska vi äta frukost och sen åker vi ut till havet och svärmor och svärfar. Min svärmor har blivit lite biten av att sticka, det tycker jag är kul! Igår fick jag låna ut strumpstickor i rätta storleken till henne, så det finns chans att man får sällskap på altanen.
Jag håller ju på med Paris-koftan till barnens kusin, och den blir klar idag tror jag. Mycket rolig att göra, raglanärm och stickas på rundsticka. Det innebär: INGEN MONTERING!! Jippieyey! Men...(finns alltid ett men), kanske den blir aningen liten för den tilltänkta mottagaren. Och så är jag ovan med det här raglanstuket, jag stickar lite för hårt och behöver fler varv på höjden för att sträckningen skall stämma. Då måste man "kompensationssticka " nåt extravarv här och där utan minskningar för att inte ärmhålet skall bli för trångt. Sure, men spelar det nån roll var man lägger dessa extra varv? Vill ju att det skall bli snyggt, och raglanminskningen skall ju samtidigt vara ett slags dekoration. Är ändå vid gott mod, idag skall den bli klar, och är det så får min egen dotter detta exemplar och så går jag på en till i en storlek större. Härligt med snabbstickade grejer. Måste handla mer garn bara. :)

Inga kommentarer: