onsdag 30 juni 2010

Hjälp - hur gör man?!?

Nu då jag kommit en bit på väg med min pläd tänkte jag testa hur jag bäst skall sammanfoga mormorsrutorna, så att det bli snyggast. Och nu skulle jag behöva lite sakkunnig hjälp av er därute. Jag har googlat och kollat in en del tips (ett var ju för sent nu, man kan visst virka ihop rutor då man gör sista varvet på rutan man håller på med. Tänkte inte på det....) Har i alla fall testat några olika tekniker, inklusive att sy ihop från avigan i bara en maskbåge, men jag gillar inte den varianten upptäckte jag. Så häng med nu:
Ihopvirkat med fasta maskor med luftmaska emellan, i ett slags sicksackmönster som bildar som ett galler mellan rutorna. Vet inte hur snyggt jag får till det i hörnorna sen.
Ihopvirkat med smygmaskor från rätan. Bildar en upphöjd kant mellan rutorna som jag inte kan bestämma mig om den är klumpigt apful eller en intressant effekt som har ett egenvärde i sig?


Ihopsytt från rätan genom båda maskbågarna på båda rutorna. T-r-å-k-i-g-t att göra, men blir ganska osynligt. Och slätt.
Skulle vara mycket tacksam om ni som läser detta lämnar en kommentar om vad som blir bäst, eller om ni har andra tips i ämnet.


9 kommentarer:

MiA sa...

Hej!
Jag gör nr 1 på min kofta, och nr 2 när jag gör filtar - fast med vanliga fasta maskor, lägger ihop aviga mot aviga och virkar ihop med fasta maskor från rätan. Gillar effekten av kanten som blir :))

Lillemor i Hummelsta sa...

Tycker 1:an är fin, brukar själv göra 2:an, men kan inte heller bestämma mig för om jag gillar det eller blir irriterad av kanten.

Plutt sa...

hejsan!
Tycker alla tre teknikerna var fina, fast på olika sätt. Blir nog fint vad u än väljer!
Älskar färgerna!! Var köpte du garnet och exakt vad heter det? Blev otroligt sugen på att virka mormorsrutor när jag såg din filt! Dina extra täta rutor var jättfina också!
:)

Anna sa...

hej jag tycker nog bäst om bild nr 3, då framhävs rutorna. men visst är det svårt att göra val!
ha det gott i värmen

Plutt sa...

Åh, tack så jättemycket för svaret! Men hur mycket garn går egentligen åt till en sån stor filt? Har en ganska begränsad garnbudget så det kan bli lite dyrt att göra en hel filt. Kanske får sikta på en kudde eller liknande istället, om inte mina föräldrar kan sponsra...
Ha en bra dag! :)

Plutt sa...

Ok, tack så jättemycket! Tror inte att jag ska göra en filt ändå inom den närmsta tiden, men ska nog göra en kudde som jag sen kan sälja till mina föräldrar (hehe...), de blir väl bara glada.
Cotton light var ju iallafall vääldigt fint och inte speciellt dyrt, ska nog gå till vendelas på drottninggatan och inhandla lite så snabbt som möjlig. men ska kolla in där du köper också, det kanske är lättare att köpa över internet.
Igen, tack så jättemycket för all din hjälp! Kika in på bloggen i framtiden för att se vad det blev tillslut.
Kram, Plutt!

Plutt sa...

oooh, det låter bra! Min närmaste ligger på Drottninggatan 100, så de tar ett tag att ta sig dit, men ska nog hinna dit någon gång i juli iallafall. tack så jättemycket för tipset!! :D

Tvärslå sa...

Hur gjorde du nudå, nyfiken här :)

Plutt sa...

Hej igen. är nu hemma från min semester i Spanien och tänkte ha ett projekt att jobba med när jag ska till landet sen. Ska göra ett kuddfodral med såna rutor som du virkar (inte samma färger), men jag undrar bara hur många lm du föredrar att börja med? Vet att det kanske är en liten petsak, men blir alltid lika osäker när jag ska börja på en ruta och liksom fastnar. Tacksam för svar! :)