söndag 8 mars 2009

Nederlag

Hemma igen efter skidresa till Idre. I Idre skulle det pysslas om kvällarna, var det tänkt. Inte minst på vägen dit och hem igen. Ja ja. Först gjorde jag klart mina knästrumpor i dubbelt Fabel. Inget att orda om. Klassiska raggisar, om än med ovanligt långa skaft. Jag tror jag stickade med stickor nr 4, mönstret från Drops. Därefter virkade jag vante nummer två till dottern (se förra inlägget). Sen skulle jag sätta tänderna (händerna?) i Visjögarnet jag köpt som skulle bli till vantar. Men, jag kom på att jag inte direkt behöver vantar?! Och är jag inte lite less på att virka vantar nu? Vad göra, utan beskrivning? Jag är inte sådär proffsig som somliga, som svänger ihop en inproviserad sjal lite sådär på en höft (typ Sussilull!). Nä nä, det här var det enda jag kunde knåpa ihop, vansinnigt avacerat som synes. 1 hg garn räckte ju inte förstås, så nu har jag ett UFO till att dras med. Fina höstfärger i garnet dock.
Efter detta beslöt jag mig för att börja med KOFTAN, mycket omskriven i tidigare inlägg. Kom inte så långt med den heller. Varför inte det nu då? Tja, jag kom inte sams med beskrivningen i boken, jag började med ärmen som man skulle och vidhåller att följer man instruktionerna så kan det säkert funka men det kommer INTE att se ut som på bilden. Det gjorde mig bara jävligt irriterad, så jag la ner (för tillfället).
För att inte riskera att bli utan handarbete på resan hade jag knött ner lite blandat jox, bla lite grått och svart alpacagarn jag hade över. Satt och vred och vände på dessa nystan, men kände att jag helt enkelt inte ville göra något av det. Fel färger! Jag vill ha vår!
Jamen, min lila lyxhärva då? Jodå, jag gick igång med den. Ska ju bli en spetsstickad sjal gubevars. Hej och hå, enligt hon Sagulin ska man ha stickor 5,5?? Till ett garn som är som sytråd?!
Jag testade med femmor, blev helt värdelöst. Jag stickar inte löst i vanliga fall, det beror väl på att jag är ovan med hålmönster. Hittade i min väska en kort rundsticka nr 4 som var skavd i toppen och väldigt otrevlig att jobba med. Nytt försök, blev bättre. Tycker att jag borde klara detta eftersom:
A: mönstret har två (säger två!!)mönstervarv
B: det är på svenska
Fem minuter efter att hemresan påbörjades hade jag en maska för lite i en rapport och en för mycket i en annan. Skit. Sen läste jag "Tre män i en båt" av Jerome K Jerome i 65 mil istället.
Så nu ser min sjalscarf ut så här. Börjar om en annan dag.



4 kommentarer:

MiA sa...

Hejhej!
Undrar om det är kylan ute som gör det så extra kul att sticka sockor!
Hur gjorde du med dubbelt fabel? Har du lagt ihop trådarna med mönsterpassning, eller låtit de ligga ihop hur som helst?

Ha en skön kväll!
MiA

Tvärslå sa...

Men jisses du har väl fått massor gjort !
OCH gått från klarhet till klarhet - inte illa alls.
Dessutom varit på resande fot då så mycket annat ska göras.
Sjalen ser jättemysig ut i fina färger och den kan du bygga på när som helst.
Hoppas ni haft det bra.

Veronica Tingvall sa...

Det är så tråkigt när saker inte blir som man har tänkt sig tycker jag, jag känner igen mig i allt du skriver....

Hoppas du får en fin dag
Kram/Veronica

Susilull sa...

Kära nån, ibland blir det bara pannkaka av allt man företar sig, men jag tror man lär sig lite av det också. Och jämför dej inte med andra, typ mej ;-) (Har bara stickat två varv på hela helgen)
Jag tycker sockorna såg helgosiga ut och färgerna i sjalen är jättefina! Och jag antar att du hade en skön vecka i Idre!