fredag 22 maj 2009

Ett steg fram...och ett tillbaka....

Det rosa som syns under snäckan här en knopp på min trädpion. Min trädpion är det vackraste min trädgård förmår, men underbart är kort. Den blommar snart med enorma blommor, men det räcker nästan med ett ordentligt slagregn så är blommorna sönderslagna. Man får se till att hålla sig hemma och njuta, om ett par dagar står den i sin fullaste prakt. Återkommer.
Jag har en princip när det gäller trädgård, jag arbetar (?) hela tiden mot att få den perfekta latmansträdgården. Det gäller att fylla rabatterna med så mycket grönt att inte ogräset får plats, häpp! Mina tips på sånt som växer så det knakar: funkia (syns i bakgrunden här), praktlysing, ormbunkar, timjan (är ju gott oxå).

Jag blev tvungen att repa upp min kofta ända ner till resåren tyvärr, lite surt då det är långa varv på en kofta. Den visade sig bli misstänkt stor....så knepigt, stickfastheten stämmer perfekt på slätstickningen, men tydligen stickar jag så mycket lösare då det är spetsstickning (har ju inte gjort det så våldsamt mycket). Nu har jag minskat maskantalet till en storlek mindre och gått ner ett halvnummer på stickorna, så får vi se. Är snart ikapp igen, känns skönt efteråt då man tvingats bita i det sura äpplet.

Tillägg lördag em:
jag får repa upp en gång till. ALLT. Det räckte inte att gå ner en storlek, koftan blir stor som ett tält ialla fall. Nu har jag kontrollmätt ordentligt, och om jag lägger upp för XS måste det bli bra. Då blir bredden som den skall vara för strl M. Ja, herregud, hur svårt kan de va?!?
Nu lämnar jag stickningen en stund för en promenad i stället, orkar inte med den just nu. Den kan ligga där och ruttna.


2 kommentarer:

Tvärslå sa...

Lycklig den som hade en trädgård,mycket avundsjuk... Men mina granatäpplefrön gror fint men sakta på balkongen så man får glädjas för det.
Trist med upprepningen men bättre se det sent än aldrig o få en tröja som är för stor.

Linda sa...

Vad roligt att du har tittat in hos mig. Här var det också trevligt att vara så jag återkommer! Hoppas det kommer att bli bra med XS tillslut, verkar bli en jättefin kofta!