söndag 28 mars 2010

Lisebergsstrumpor!

Handlade garn förra helgen på Deisy´s. Det här garnet är nån slags storasyster till härliga crazy zauerball, något grövre än det vanliga och stickat här på stickor 3½. Jag bara älskar detta garn, de ligger där i hyllan som stora .....ja, godisbollar eller nåt och väcker både köplust och skaparglädje. Jag plankade Linda´s idé rakt av och gör samma modell som hon stickat upp i butiken. Jätteroliga och lätta att göra, ska skynda mig att göra den andra strumpan också. De får heta Lisebergsstrumpor helt enkelt, pga färgen så klart. Lika bra att göra några par strumpor och slänga gammalt från byrålådan, jag hasar ofta omkring här hemma i några riktigt sorgliga exemplar som borde fått gå hädan för länge sen. Svägerskan frågade"är det strumpor som är din grej just nu?" (hon tycker väl att jag stickar mycket strumpor) Öhh, nej, det är ....allting som är min grej just nu. Jag hinner inte verkställa allt bara tyvärr.
Dessa blev klara i veckan också, har legat länge i korgen med bara en liten snutt kvar. Vanliga klassiska, jag tror det är "Fame".

Det blev annat garn köpt också. Köpte den nya melerade färgen av Drops muskat soft, tänker mig en kofta till dottern. Funderar på om jag skall våga prova på Tant Kofta´s uppifrån- och nervariant. Eller inte? Har ingen klockren beskrivning, men har en bild i skallen om hur jag vill modellen skall bli. Kanske. Jag är inte så bra på att improvisera fram lösningar. Dvs det blir en utmaning för mig i såna fall. Beslut måste tas innan påsk, för då skall rolig stickning packas med till landet.

ps, min vintriga kofta är klar som jag lovade mig själv. Nästan. Skall sy i en (säger en!) knapp till
till (varför har jag inte sytt i alla??) och så skall jag försöka göra den en storlek större på nåt sätt. Suck. Men annars blev den fin!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Oh vilka underbara sockor. Jag väntar på fyra bollar Zauberball som jag beställt hos Garnkorgen. Kommer förhoppningsvis innan påsk. Har aldrig stickat i det förut, men så fint det ser ut att bli. Och jag gör som du: Jag har raggsockor på året om och hasar också f n omkring i synnerligen medfarna sådana, en av varje sort för att den andra är utsliten. Konstigt det där, vi stickerskor borde ju rimligtvis ha lådorna fulla med nya fräscha raggisar. Vart tar dom vägen?

Susilull sa...

Fina strumpor! Lisebergssockorna var jätteläckra, passande namn!
Är lite sugen på att prova crazy-garnet...