fredag 1 augusti 2008

Mer semester......







Jag har haft förmånen att leva i Pripps Blå-reklamen ett par dagar. Vi har varit hos mina svärföräldrar på deras sommarställe, och en förväntad övernattning blev tre.... Vi talar alltså om en kolonistuga på femtio kvadrat och sex vuxna och fyra barn. Men vad gör det när solen är het, havet är varmt och alla småkusiner leker som änglar? En del dagar tar energi, en del ger. Dessa gav! Jag brukar ju få gliringar då jag stickar yllesockor i trettio graders värme, men släktingarna är ju vana och håller tyst. Kusin Filip, 4 år, var mycket nöjd då han förstod att strumpan var till honom, det hade jag inte räknat med. De är av restgarner av Fabel och lite annat smått och gott. Jag har en halv strumpa kvar, den gör jag nog färdig i kväll. Stickade också upp två nystan av mitt tidigare nämnda Traderagarn, Rowan Yorkshire Tweed, som skall bli till en kofta till mig. Det har vållat mig en massa bekymmer, för jag tror inte garnet kommer att räcka. Jag har bara 300 gram, men jag har förstått att detta garn skall vara väldigt drygt. Nu är jag inne på att repa upp, gå upp ett halvnummer i strl på stickan, lägga upp maskantal för en storlek mindre. Då borde man väl få ut mer av garnet, alltså att man stickar lösare liksom (och har färre antal maskor?). Eller? Hjälp! Lakritströjan väntar på montering, den får vänta lite till (men det ska regna nästa vecka, då kan det nog bli av).

Inga kommentarer: