torsdag 4 september 2008

Frestelse

På jobbet är det en människa som satt upp en lapp om att hon har leveransklara kattungar blandning norsk skogskatt/bondkatt. Dunbollar med andra ord alltså, som min man sa. Jag har haft en katt som blev 17 år som dog för några år sedan. Då tyckte jag det var ganska skönt på sitt sätt, för det blev lite för mycket med små barn och allt. Även om en katt kräver mycket mindre än en hund så behöver den ju ändå uppmärksamhet osv. Om jag bara så mycket som andades för min man att jag skulle vilja ha en nu igen, så skulle han vara med på noterna. Jag vill att vår dotter skall få en hamster, det vill inte han...för det är ju inget "riktigt djur". Visst är jag frestad, men jag orkar ju inte hålla efter skiten hemma som det är redan, och en katt ligger ju precis överallt och lämnar spår av hår efter sig. Hur har jag blivit sån här nu då? Så himla praktisk, är jag ingen äkta djurvän? Jag vet vem som får dammsuga.... Och ändå, jag vill att mina barn ska växa upp med djur, det gjorde jag! Hamstrar, dvärgpapegoja, fiskar, hund, en tam duva, dansmöss, ökenråtta, undulater och en sommar var jag fodervärd åt en häst också.
Detta tål att tänkas på känner jag.

2 kommentarer:

Tvärslå sa...

Du kanske vill ha en kanin ?
En Löwen på ett par år,vit som snö.
Stackars Nefertiti som knappt ingen längre bryr sej om...dottern fick henne för ett par år sedan men tröttnade(gissa vem som får sköta om den?) Neej, tacka vet jag katterna och hunden, de är ju sociala och inte bara sitter där och man känner att det blivit ett tvång.
Pratade just med dottern om kaninen, och sa att jag skulle dårakt inte vilja vara en kanin hemma hos oss :(
Men djur i hemmet, absolut,det ger barnen stor medkänsla osv.
Själv saknar jag malarna i stora akvariet.

Fru P sa...

Just det, misstänker att ungarna tröttnar! Och det är därför hamstrar är så bra, de lever i högst 2 år nämligen. Jag älskar vårt akvarium, nu kommer ju rätt årstid för sånt också. Jag tror du är en större djurvän än jag dock. Hund är jag uppvuxen med, skulle gärna ha en, men vi har ingen möjlighet då den skulle få vara ensam så mycket. Man skulle ha ett jobb där den kunde hänga med.