lördag 27 september 2008

Majas kläder


När min äldsta dotter fyllde 1 år kom det ett paket på posten från en av mina storasystrar. Det var en kartong med en naken babydocka, och runt dockan låg det fullproppat med fina hemsydda och hemstickade dockkläder som hon gjort. Det är en av de finaste presenter "jag" fått nån gång. Allt gjort med finess och omsorg, i rena kvalitéer av ull och bomull. Vilket jobb hon lagt ner, även om hon är snabb som en kobra. Nu är kläderna lekta med många gånger och förrådet har ju fyllts på genom åren. Nu på morgonen började jag städa lite i dotterns rum och bestämde mig för att samla ihop alla dockkläder (från lekstugan, utklädningslådan, legolådan osv osv) för att tvätta dem och då tänkte jag visa Maja iklädd ett set. Maja är en waldorf som jag gjort själv, kläderna är lite för stora för henne, men jag tycker hon är fin i alla fall. Helt plötsligt får jag lust att göra dockkläder (också!!), men mina flickor leker inte så mycket med dockor längre. Om man vill sticka dockkläder så finns det en bra bok från Ica-förlaget, "Sticka dockkläder" av Målfrid Gausel. Syrran har gjort flera uppsättningar ur den, de är väldigt detaljerade och flera är med norskmönster. Minst lika mycket jobb som för att sticka babykläder, det ska jag varna för förstås. Men man behöver ju inte sticka precis efter mönstret, enfärgat blir också fint ju. Om jag bara hittar alla kläder så visar jag fler bilder en annan dag.
Nä, tillbaks till plocket.....

1 kommentar:

Tvärslå sa...

Fin docka, sån skulle jag aldrig kunna göra - det skulle nog bli ett hemskt monster av den ;)
Men dockkläder sydde jag med en gång i tiden det var roligt iaf.