måndag 20 oktober 2008

Basker Baroness Beret



Inspirerad av Dödergök skulle jag ge mig till att provsticka denna basker i dubbelt svart Alpaca (se förra inlägget) på min nya "Magic loop"sticka. Garnet var ju ganska mörkt, beskrivningen på engelska (första gången för mig!) kvällen var sen och det blev helt enkelt inte bra. Så jag froggade och försökte med Fabelgarnet istället, bara för att pröva alltså. Jag är inte så förtjust i att sticka mönster på melerade garner över huvud taget, då det är ganska bortkastat. Ett sånt här mönster gör sig bäst i enfärgat helt enkelt, så det visste jag på förhand. Men den kan få duga till dottern i alla fall, det är ju glada färger. Jag tror förresten jag skall göra den i Aplacagarnet i alla fall, nu har jag ju kläm på mönstret och enligt Dödergök blir den ju lagom till en vuxen då. I dubbelt Fabel använde jag stickor 3,5 till resåren och 4 till mönstret, och då blev den bra till en sexåring i storlek. Trevligt mönster, och snabbstickad. Det blev kvar ganska mycket garn av två nystan. Ja, hur gick det då med magic loopen då? Nja, jag hade ju alltså en 120cm lång slang, och jag blev mest irriterad över att sitta och dra i den stup i kvarten. Men själva stickan var underbar, jag får köpa fler slangar helt enkelt, så det var ändå inte bortkastat. Om ngn vill ha mönstret så finns det här.

6 kommentarer:

Tvärslå sa...

Den blev jättefin men som du säjer så blir det nog ännu finare i enfärgat så mönstret kommer till sin rätt.
Önskar jag kunde fatta mönster och kunder göra fina saker.
Men nån gång ska jag väl lyckas få till det ?

Fru P sa...

Du gör ju fina saker ändå! Jag förstår inte att du inte fattar mönster eftersom du kan göra så avancerade saker. Hjärnspöke?

Tvärslå sa...

Hahaha vadå avancerade saker ?
Nej knappast, men ja jag är väl lite blind...det blir likadant när jag ska typ söka bostadsbidrag o andra blanketter.

Tvärslå sa...

När jag nu ser vad jag skrev så ser jag ju också att det handlar om mera viktiga saker, där man måste vara skärpt liksom..hm...vad betyder det ?



(bara för det så skrev jag fel ordverifieringskod)

Fru P sa...

Ja, själv läser jag för snabbt ibland, bara för att få fram "kärnan". Senast idag slängde jag ett jobbmail som jag skrivit ut och markerat som viktig att-göra-grej, och sen såg jag att det inte rörde mig utan min kollega. Hårddisken i skallen känns full...slut minne? Bara man inte får en fullständig krasch, ha ha.

Susilull sa...

Härlig färg på baskern, men det är som du skriver lite synd att mönstret inte kommer fram.
Den här baskern ligger högt på min att-göra-lista, den är så snygg!