torsdag 9 oktober 2008

Samkväm tema stickning

Igår kväll samlades vi i min källare för en hederlig gammaldags syjunta. Vi åt lite, stickade, fikade, lyssnade på musik och tittade lite på mina fiskar. Det märks att det är stickboom, hade nybörjare med i gruppen. På bilden stickar Karin (ej nybörjare) på en knepig sak som bäst kan beskrivas som en blandning mellan sjal och bolero. Det är det som är så roligt att träffas så här, för detta mönster har jag sett i Garntjänstkatalogen, fnyst åt och bläddrat förbi. Men nu var den inte alls så tokig! Och jättebillig, jag tror garnkostnaden ligger under hundralappen, ren ull. Till saken hör att jag för en tid sedan kollade in en ganska cool skyltdocka som hade nåt liknande över en grafiskt mönstrad tunika utan ärmar. Och den kostade i alla fall 400 kr. Jahapp! Bara att sätta upp ett till tänkbart projekt på listan. Inte mig emot. Så bestämde vi att vi måste virka tallriksunderlägg i bast också....så mycket idéer, så lite tid.....Nybörjare Kristina stickade 2 cm resårstickning som skall bli en barnhalsduk och var mycket nöjd ("men hur byter man färg?") med det. Själv gjorde jag klart min svarta trasselsjal. En bra afton.

Skygg firre, fångad på bild.

2 kommentarer:

Tvärslå sa...

Så underbart super najs det är att bara träffas sådär och handarbeta och dricka the o babbla lite då o då.
Jag gör det samma fast med hunden då..men det funkar inge vidare för pratar jag ett ord för mycket kommer hon stormandes och bryr sej inte ett dugg om vad som kommer i hennes väg när hon vill ha gos ;)

Fru P sa...

Du får skaffa dig handarbetspolare! Jag saknar min katt ibland, men han låg ju å andra sidan gärna och hårade ner i stickkorgen eller i knät i vägen för stickorna.